BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday 19 August 2011

AM I MATERIALISTIC?

Hai my sayang sayang..

Aku ada baca entry kawan aku MADIHA ILHAM  namanya. dia menceritakan tentang tentang pentingnya duit sekarang. Aku siap like lagi. hehe.

DAN, my lovely classmate iaitu ZATTY ATY pun mengajak aku memblogkan topic ini dengan idealogi tersendiri, kami tak tiru, tak tak, cik Madiha, jangan saman ye, kami cuma tertarik dengan entry kamu. lebih elok mengeluarkan pandangan sendiri daripada copy and paste, like what the hell. haha.

You should have to read this blog! 
bisnes,duit dan lelaki  it awsome babe !

Yes! i agree with it ( apa yang aku agree? baca lah link atas tu ), dalam dunia sekarang semua perlukan duit.  Semua nak duit, duit, duit. Bak kata baba aku, "nak masuk toilet pon kena bayar tau!" 


Kalau dulu Mama aku kata "SEPULUH SEN pun cukup bernilai, kutip kalau nampak. Sekarang nilai sekecil itu dipijak sahaj di tepi jalan jika tercicir". Manusia dan pembangunan yang makin maju memandang wang itu segalanya. 


OK aku rasa dah terpesong sikit.


mamat ni siap baling-baling duit lagi!


Back to the topic Puteri !

Look, nowadays tak terlalu hairan jika wanita memilih pasangan mereka. Lagi pun nisbah lelaki lebih kecil nak dibandingkan dengan perempuan. Kaum Hawa akan lebih bijak memilih dan mencari jodoh yang sesuai. Tuhan yang menentukan, kita sebagai umat-Nya, berdoa supaya dapat yang elok dan boleh di jamin. hehe

DUIT ATAU LELAKI? 

I choose both! auumm! haha. why? hurmm why oh? 

Lelaki itu adalah seorang suami kelak, suami yang dijodohkan oleh ALLAH. semua inginkan yang terbaik, aku pun. Yang boleh menjaga nafkah, zahir batin aku, boleh mendidik ajaran agama pada aku etc.. 

Duit pula penting bagi aku untuk menjamin kehidupan aku dan bakal suami aku dan kemudian keluarga kami. InsyaAllah. aku masih muda nak fikirkan tu.

kite zOOm in apa yang aku maksudkan >>

Tapi kenapa aku kata duit itu penting? cuba kita ulas kembali apa yang Cik Madiha katakan, boleh ke dengan hanya meluahkan isi hati dan kasih sayang kita dapat membayar bil-bil, rumah, makan minum? jawapan aku TAK. semua itu kita perlukan duit. WANG. Bukan aku kata aku ni gila duit. Bukan... Aku maksudkan aku inginkan kehidupan itu adil.. Jika kita berduit, dan Suami kita juga mempunyai duit, it will be fair. 

Aku tak akan letak beban tanggungjawab itu atas bahu suami aku nanti. tak! Baba aku dah melatih aku cara hidup kelak. Aku simpan dalam-dalam nasihat dan tunjuk ajar dari kedua ibu bapa tercinta aku.

Kalau kita mempunyai suami yang tidak mempunyai duit, (pemalas) apa jadi pada hidup kita? Suami perlu berkerja untuk menampung ahli keluarga, loan rumah, kereta. haha. Aku pula perlu berkerja kerana aku penat belajar ilmu pengetahuan, tak mungkin aku akan menjadi suri rumah kelak. TAK! Duit gaji aku lah yang akn aku beri  makan pada anak dan suami nanti.  Itu lah pentingnya duit pada mata aku. So, taklah hanya seorang yang menanggung keluarga, yang lagi sorang goyang kaki. Amboii. Lain cerita kalau kaya macam Datuk K. =)

Pada aku, kalau dah kawin, nak minta apa-apa pada suami, jangan terlalu over. Sama-sama baru hidup, berjalan pun masih terpapah, jangan terlalu obses. 
Aku pernah bertekak dengan si pengarang jantung aku, dia seperti mengatakan aku terlalu materialistik, sebenarnya tidak.. Dengan apa yang aku katakan, ada maksud sebaliknya. Bukan bermaksud aku cerita tentang sesuatu, atau aku meminta sesuatu bermaksud i'am too desprate u give to me. Tak sayang ku, ada rezeki, adalah. I just want my future husband have a good looking person, and have a money to stand for himself and second is me! :)

Duit yang dicari itu mestilah bersih, mestilah jujur. Jangan makan gaji buta, tak kemana duit itu nanti. Bila kita ada rezeki lebih, jangan sesekali kita kedekut atau lupa pada orang yang memerlukan. Jangan bongkak pada keluarga yang lain. Itu nasihat Baba aku. 

dah tua nanti boleh belek duit macamni je. HAHA

Baba aku selalu pesan, kalau kita ada sedikit harta, ada pelajaran, ada ilmu agama, tambahkan lagi dengan menjaga paras rupa yang dah diberikan  dengan sempurna cuma perbetulkan diri, lengkapkan diri dengan iman, pelajaran, jawatan dan bijak bergaya, InsyaAllah, Jodoh itu baik. 
Aku pegang kata-kata seorang bapa yang aku sayang. Dia seorang bapa aku, apayang dia pesan, itulah akan aku ikut, sebab setiap katanya penuh kebaikan :'(
Mama aku pula sentiasa memastikan anak-anak dia sentiasa kemas, sopan. Setiap baju yang dipakai mesti yang terbaik. Setiap anak disiapkan dengan penuh sempurna supaya kami menjadi manusia yang berguna. Semua itu menggunakan duit. Baba Mama aku banyak menghabiskan duit hanya untuk kami anak perempuan mereka.
Merekalah Dunia, Merekalah Akhirat.

Ermm jangan lah takot nak masuk minag pula eh. HAHA.. have a nice days... :)


ada rezeki lebih baru lah tunaikan impian nak ada kereta mewah 
dan rumah seindah mcm bawah ni. kan?






sekarang pakai apa yang mampu, dah cukur syukur. Alhamdulillah





5 comments:

a d i n said...

hehe, perempuan2.. xD

Zatty Razali said...

setuju.
jom put2 kita blajar bg dpt 1st class,then kerja yg gaji ribu ribuannn.pastu cukup 5k kita shopping gila2!

Madiha Ilham said...

for adin: but if there's a guy that good looking enough, got lots of money and can play me some music then it's gonna be extremely awesome!!!!!!!!


hehe

puterizainal said...

adin :
yelah, dunia semakin berubah. duit itu suatu keperluan ;)

aty :
haha, ada duit shopping tak ingat dunia.. TAPI, tak boleh jugaa, kena bejimat utk hari tua sayang :)

madiha :
yes, i agree with you again kak madi ;)

kaledkaled said...

fulus fulus. come to me babeh :)
hehehe.