BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday 12 August 2011

SAYANGI INSAN YANG ADA DIDEPAN MATA

Orang kata kalau ingin bahagia, jangan mengejar orang yang kita sayang, malah, terima seadanya orang yang telah menyayangi kita. Aku noob dengan semua ini. Tapi bila aku fikirkan kembali, benar juga kata-kata orang disekeliling aku ni. Pada pendapat aku, ada beberapa sebab mengapa kita tidak mengejar orang yang kita sayang, dan sebab mengapa kita harus menerima seadanya insan yang sayang pada kita pada hari ini.

Apa yang dimaksudkan dengan “jangan mengejar orang yang kita sayang”..? kalau tidak kejar, tak dapat kah sayang itu? Allah telah kurniakan umatnya berpasangan Adam dan Hawa. Juga ada pepatah berbunyi, tak lari jika gunung itu dikejar. Tapi mengapa ada yang berbisik jangan mengejar cinta itu? Biar ia datang dengan sendirinya, bukan cara kita mencari cinta dan sayang itu… pendapat aku ialah, jika kita kejar punya kejar seseorang tu sebab nak dapatkan sayang dia dan cinta dia, belum tentu dia dapat bahagiakan kita macamana kita nak.. kan? Kenapa perlu mengejar sesuatu yang belum tentu kita dapat untungnya? Mungkin ada yang mengejar cinta itu, dan Berjaya memilikinya, tapi kekalkah hubungan itu? Probability untuk bahagia itu memang ada, InsyaAllah. Tapi kadang-kadang ada juga yang berlaku seperti ; bila kita beri kasih sayang pada dia dengan penuh perasaan dan kejujuran, kemudiannya dia meninggalkan kita tanpa menjaga perasaan kita dan tidak menghargai secebis pun kasih saying kita. Ada kemungkinan juga kan? Kerana kita yang mengejar dia, bukan sayang dan cinta itu datang sendiri, tapi kita yang mencari dan kita menyayangi dia lebih dari dia menyayangi kita. Umpama bertepuk sebelah tangan gamaknya.

Dan apa pula yang dikatakan “terimalah dengan seadanya insan yang telah menyayangi kita”… insan yang datang sendirnya dalam hidup kita, mungin itu dinamakan jodoh yang Tuhan turunkan. Kita tidak mencari, kita tidak mengejar, tetapi dia datang dengan penuh makna dalam diri kita. Bak kata pepatah, bagai bulan jatuh keriba nikmat yang diberi. Mungkin itu jodoh, mungkin juga tidak. Hanya Allah yang mengetahui. Janganlah ditolak kehadiran insan yang hadir tanpa diundang itu kerana ada hikmah dengan hadirnya dia. Terimalah dia dengan hati yang terbuka dan ikhlas. Mungkin dia akan menyayangi kita bagaimana kita inginkan. Who  know’s  babe =) syukur dengan apa yang ada didepan mata lebih baik dari mengejar sesuatu yang tidak pasti. Jangan nanti yang dikejar tak dapat manakala yang dikendong itu pula berciciran. Rugilah hidup ini dengan hadirnya jodoh didepan mata.

Hargai dengan nikmat yang diberikan, malah kejujuran itu perlu ada dalam diri setiap manusia.  Bila adanya kejujuran serta keikhlasan terbitlah kesetiaan kemudiannya wujudnya kasih sayang dan berputik rasa cinta dalam hati barulah kebahagiaan itu hadir. Didalam kehidupan, kita tidak perlu tergesa-gesa ataupun gelojoh, dalam kata kasar tak reti sabar. Doa itu penting supaya ALLAH kurniakan insan yang terbaik dalam hidup kita didunia hingga ke akhirat. InsyaAllah, AMIN. =)


HONESTY BRINGS HAPPINESS 



entry ini direquest oleh kawan Puteri ;
M. Khairul Helmy

2 comments:

Muhamad Arif Othman said...

Jadi kita main kejar-kejar yok!

puterizainal said...

kejar-kejar? baik main pondok2...